کشت بافت گیاهی

img
کشت بافت گیاهی

کشت بافت گیاهی چیست؟

کشت بافت گیاهی فرآیند رشد سلول ها و بافت های گیاهی در یک محیط کنترل شده است. هدف کشت بافت گیاهی تولید مقادیر زیادی از گیاهان سالم از نمونه کوچکی از بافت می باشد. در این محتوا به بررسی مراحل اساسی کشت بافت گیاهی و سودمندی آن برای پرورش دهندگان و محققان خواهیم پرداخت.

کشت بافت گیاهی و فواید آن

کشت بافت گیاهی تکثیر غیر جنسی گیاهان در یک محیط کنترل شده است. این روش می‌ توان از طریق استفاده از بافت مریستمی (بافت رویشی که می‌ تواند سلول‌ های جدید و متعاقباً گیاهان کامل را ایجاد کند)، کلون ‌های ژنتیکی یکسانی از یک گیاه تولید کرد.

مزایای کشت بافت گیاهی بسیار زیاد است، از جمله می توان به توانایی تولید تعداد زیادی گیاه از نظر ژنتیکی یکسان در زمان نسبتاً کوتاه، توانایی آزمایش گیاهان برای بیماری ها و ویروس ها قبل از ورود آنها به مزارع یا گلخانه ها و توانایی حفظ گیاهان در معرض تهدید به انقراض می باشد.

با کشت گیاهان کمیاب در آزمایشگاه، می توان اطمینان حاصل کرد که این گیاهان حتی در صورت از بین رفتن زیستگاه طبیعی آنها، منقرض نخواهند شد. کشت‌ ها را می ‌توان به‌ طور نامحدود در فریزرهای برودتی نگهداری کرد و زمانی که به آن‌ها نیاز داریم، آنها را از «کپسول زمانی» خارج کنیم. به این ترتیب کشت بافت به عنوان یک بیمه نامه در برابر انقراض عمل می کند. علاوه بر این، روش کشت بافت گیاهی می تواند هیبریدها و ارقامی را ایجاد کند که ایجاد آنها با استفاده از روش های سنتی دشوار و یا غیر ممکن است.

از کشت بافت گیاهی می توان برای تکثیر گیاهان یکساله، چند ساله، میوه ها، سبزیجات و حتی برخی درختان و درختچه ها استفاده کرد.

چرا بایستی از کشت های بافت استفاده کنیم؟

در کشت بافت گیاهی تعداد زیادی از گیاهان مطلوب را به سرعت و با تلاش کمی می توان تکثیر کرد. برخلاف روش ‌های تکثیر سنتی - که ممکن است هفته‌ ها یا حتی ماه‌ ها طول بکشد - کشت بافت می ‌تواند هزاران گیاه را تنها در چند هفته تولید کند. در واقع، تمام شرایط لازم برای رشد گیاه (مانند دما، رطوبت، نور و غیره) را می توان به دقت در آزمایشگاه کشت بافت کنترل کرد، در نتیجه شرایط رشد گیاه را بهینه کرد.

با این روش با استفاده از جهش یا مهندسی ژنتیک، اصلاح ‌کنندگان گیاه می‌ توانند گونه‌ های گیاهی جدیدی با ویژگی‌ های مطلوب مانند مقاومت به بیماری یا بهبود عملکرد ایجاد نمایند.

مراحل اساسی کشت بافت چيست؟

کشت بافت گیاهی فرآیند رشد گیاهان جدید از قطعات کوچک بافت گیاهی در محیطی استریل است. این نوع تکثیر امکان تولید تعداد زیادی گیاه از نظر ژنتیکی یکسان را در مدت زمان کوتاهی فراهم می کند. اولین قدم در کشت بافت گیاهی، استریل کردن ابزار و وسایل مورد استفاده است. این کار برای جلوگیری از ورود باکتری ها، قارچ ها یا سایر آلاینده هایی که می توانند کشت را خراب کنند، انجام می شود.

سپس یک قطعه کوچک از بافت گیاهی از گیاه اهدا کننده گرفته می شود. سپس این بافت روی محیط کشت قرار می گیرد و مواد مغذی و پشتیبانی از رشد بافت را فراهم می کند. هنگامی که بافت بر روی محیط کشت مستقر شد، می توان آن را به محیط دیگری منتقل کرد تا رشد بیشتر شود. در نهایت، گیاهان جدید به گلدان یا ظروف دیگر انتقال می یابند و تا زمانی که آماده پیوند به باغ شوند، از آنها مراقبت می نمایند.

انواع کشت های بافت گیاهی

رایج ترین نوع تکثیر کشت بافت گیاهی، ریزازدیادی نام دارد. این روش شامل برداشتن قطعات بسیار کوچک از بافت گیاهی مانند سلول های بنیادی یا جوانه ها است. ریزازدیادی اغلب برای تولید گیاهان عاری از بیماری یا ایجاد کلون گیاهان محبوب استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای تولید گونه های جهش یافته گیاهان برای اهداف اصلاحی استفاده کرد.

کشت بافت را تقریباً می توان برای تکثیر هر نوع گیاهی استفاده کرد. با این حال، تکثیر برخی از گیاهان دشوارتر از سایرین است. سخت ترین گیاهان برای تکثیر، گیاهانی هستند که بافت بسیار کمی تولید می کنند یا بافت های تخصصی دارند که رشد آنها دشوار است.